در خوندن خیلی سخته

درس خوندن خیلی سخته، اما چرا؟

1 - نمی‌دونیم چطوری درس بخونیم

هر درس بسته نوع محتوایی که داره ، شیوه مطالعه مخصوص به خودش رو داره ولی دانش آموزان انتظار دارند که همه درس ها رو به یک شکل مطالعه کنند. تکرار و تمرین مهمترین رکن یادگیری است که متاسفانه دانش آموزای ما حوصله تمرین و تکرار را ندارند.

شاید روخوانی کردن برای دروس تشریحی، مثل ادبیات و معارف، کافی باشد، اما برای دورس محاسباتی و تحلیلی، حتماً باید دست به قلم شوید و محاسبات و تحلیل ها را خودتان یک یا چند بار تکرار و تجربه کنید.

2 - انتظارِ کسبِ نتیجۀ خوب، بدون صرف وقت

انسان همیشه راحت طلب بوده و هست، در مورد درس خوندن هم همینه، بدون صرف وقت و با کمترین تلاش انتظار داریم که موفقیت های چشم گیری داشته باشیم.
بیشتر دانش آموزان بعد از حضور در کلاس درس، فکر می‌کنند که درس رو یاد گرفتن و همین کافیه؛ در صورتی که شرکت در کلاس درس فقط مرحله اول یادگیریه و مطالعه و تمرین مکمل مراحل آموزشه.

مراحل موزش به سه بخش کلی تقسیم میشه :

  1. آموزش
  2. تمرین و تکرار
  3. رفع اشکال

بدون گذر از این سه مرحله ، یادگیری کامل نمیشه و نتیجۀ مستقیمش در آزمون ها، به صورتِ فراموشی و یا عدم تسلط برای پاسخ به پرسش ها ظاهر میشه.

3 - نمی‌دونیم چرا داریم درس می خونیم

فقط گفته شده که باید درس بخونی تا موفق بشی، اما چطور و کی و کجا می تونیم با درس خوندن موفق بشیم؟

این ها پرسش های بی‌جوابی هستند که مدام ذهن ما رو اشغال کرده و اجازه نمیده روی درس متمرکز شیم. گاهی پاسخ به این پرسش خیلی سخته، مثل اینه که بخوای به یه بچه 3 ساله توضیح بدی که چرا بابت خرید اجناس از فروشگاه باید پول بدی و یا اینکه پول چی هست و چه ارزشی داره. واقعیت اینه که هیچ کس برای ساعات زیاد مطالعه ای که شما داشتید به شما پول نمیده.

اما نتیجۀ این مطالعات-شاید طاقت فرسا- در سال‌های دورتر برای شما آشکار می‌شه، مثل پزشکی که وارد دانشگاه میشه و تا 7 سال فقط باید درس بخونه و اونقدر درس‌هاش زیاد و سخته که حتی فرصت کار کردن هم نداره، اما بعد از گذشت این 7 سال میتونه درآمد مناسب و قابل قبولی داشته باشه. یعنی نتیجه مطالعه در این سال‌ها رو در انتهای تحصیلاتش می‌بینه.

4 - تاحالا کاری سخت تر از درس خوندن رو تجربه نکردیم

عموماً دانش آموزان تا سن 18 سالگی به دنبال کار و شغلی نرفته اند و نمی دونند که کار کردن و کسب درآمد چه سختی هایی داره. گاهی تصور می‌کنند که داشتن شغل، به مراتب آسان‌تر از درس خواندن است. بیشتر دانش آموزان، حتی در کارهای خانه هم هیچ مشارکتی نمی‌کنند، پس اساساً نمی‌دانند که سختی چیست و فکر می‌کنند که درس خواندن سخت‌ترین کار دنیاست.

5- کرونا و کلاس آنلاین

کرونا هم باعث تعطیلی مدارس شده و روند یادگیری عادی رو برای خیلی ها سخت کرده. در کلاس واقعی بسته به محل نشستن در کلاس، محدوده دید عریضی در مقابل ماقرار داره؛ همچنین گهگاه به قسمت های مختلف تخته، کلاس، همکلاسی‌ها و یا … نگاه می‌کنیم و چشمان ما با این شیوه خستگی در می‌کند، دقیقا مثل عظلات دیگر بدن ما که هر چند ساعت یک بار به آن کش و قوسی می‌دهیم تا خستگی و کوفتگی را از تن به در کنیم. اما در کلاس مجازی تمام تمرکز و نگاه ما محدود به صفحه نمایش مانیتور و یا گوشی موبایل است. مشکلات اینترنت و ضعف تصویر کلاس که به جای خود.

  • در حین کلاس هر از چند گاه، به اطراف و عمق دید دورتر نیز نگاه کنیم تا خستگی چشم کمتر شود؛ مثلا از پنجره اتاق به بیرون و منظره‌های اطراف نگاه کنیم.
  • بعد هر جلسه کلاس مجازی، حتماً به مدت 10 الی 15 دقیقه چشمانمان را ببندیم و به چشم و ذهنمان استراحت بدیم.
  • در طی روز زمان کمتری را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صرف کنیم.

6- بابت درس خواندن ، به ما پول نمی‌دهند (البته فعلاً)

درس خواندن فعالیتی است که بابت آن در این لحظه هیچ پولی به ما داده نمی‌شود، حتی در بیشتر اوقات تشویقی هم در کار نیست پس چرا باید درس بخوانیم؟

یک کارمند هم به مدت یک ماه کار می کند و لی در پایان هر روز به او حقوقی نمی‌دهد، کارمند باید صبر کند تا پایان ماه، به ازای تلاش یک ماه گذشته حقوقی دریافت کند. دوستان زیادی دارم که علاه بر داشتن سواد و استعداد فوق العاده در تدریس، هیچ وقت به این شغل وارد نشده اند چون در ابتدا مجبور بودند علاوه بر حفظ شغل فعلی، چندین ماه برای تدریس خود را آماده کنند بدون اینکه درآمدی داشته باشند.

از مهمترین دلایلی که انسان ها برای یادگیری تلاش نمی‌کنند این است که پولی بابت ساعات یادگیری و آموزش دریافت نمی‌کنند و حتی مجبورند بابت آموزش با کیفیت هزینه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up